2,1 miljoen Nederlanders met een beperking. Waar zijn ze in film, theater en TV?

‘Filmregisseur worden? Misschien moet je iets realistischers kiezen. Zoals administratie.’

Op veertienjarige leeftijd kreeg filmmaker Mari Sanders dit te horen van zijn mentor op de speciale school voor jongeren met een beperking. Mari sloeg het goedbedoelde advies keurig in de wind. Twintig jaar later is hij meerdere fictiefilms en twee NPO documentaireseries verder (Rolstoel Roadmovie, Mari Staat Op) . Het was vaak een lange en eenzame weg. waarin Mari zich regelmatig afvroeg: ‘Waar zijn de andere makers en acteurs met een beperking? Ik ben toch niet de enige in deze sector?’

Flash forward. In 2022 ging Mari aan de slag met zijn eerste speelfilm waarin jongeren met een beperking de hoofdrol zouden spelen. Daarvoor werden er castings georganiseerd in de vorm van acteerworkshops waar getalenteerde jongeren uit het hele land met verschillende beperkingen voor werden uitgenodigd.

Naast een geslaagde casting gebeurde er nog iets mooiers; plotseling was daar een groep. Een groep die een decennialange leegte in het Nederlands film- en theaterlandschap kan vullen. Want film- en theatermakers, toneelscholen en castingdirectors horen wij al jaren praten over dat ze best inclusiever willen zijn maar het talent met een beperking simpelweg niet kunnen vinden. En hier waren deze jongeren die stonden te popelen om eindelijk serieus genomen te worden als acteur, verhalenverteller en maker.

Zo werd WILD LAM geboren. Een stichting waar talent met een beperking zich kan professionaliseren tot acteur en theater-, film- & TV-maker.

Hieronder vind je een korte film gemaakt tijdens de workshops voor de castings van Mari’s speelfilm.

Je zou verwachten dat de kunstwereld staat te springen om dit creatieve potentieel een platform te bieden. Laten we dus niet in termen van nieuwe culturele beperkingen denken, maar in termen van nieuwe culturele openingen.
— Anaïs van Ertvelde, volkskrant 18 sep ’20
Op televisieredacties werken weinig mensen met een handicap en misschien kennen ze ook weinig mensen met een beperking. Hun visie is gebaseerd op wat ze op televisie zien en daar zie je dus bijna niemand met een beperking.”

— Marc de hond, 1vandaag, 2020
Het is niet oké dat verhalen over gehandicapte mensen verteld worden door scenarioschrijvers, regisseurs en acteurs zónder beperking, Hoog tijd dat mensen met een beperking worden betaald voor het vertellen van hun verhaal.
— Xan koster, oneworld